فایل بررسی سبك روابط زن و شوهر در نظام خانواده در سبك زندگي اسلامي
دسته بندي :
کالاهای دیجیتال »
رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پروژه اخلاق تربيتي (بررسی سبك روابط زن و شوهر در نظام خانواده) در سبك زندگي اسلامي
این فایل در قالب فرمت word قابل ویرایش ، آماده پرینت و ارائه به عنوان پروژه پایانی میباشد
توضیحات:
مدل اين پژوهش پايان نامه اي و ميداني نبوده و صرفاً كتابي مي باشد و براي فصل اول و دوم پايان نامه مناسب مي باشد كه مطالب آن در اينترنت موجود نمي باشد.
فهرست:
مقدمه 6
بخش اول: حقوق زنان 7
درسهایی از زندگی ( از زبان آیه 19 سوره نساء) 7
1- زنان را به خاطر اموالشان زندانی نکنید 7
2- زنان را برای حلال کردن مهر خود تحت فشار قرار ندهید 8
3- با آنها به طور شایسته معاشرت کنید 8
4- زن ارث کسی نیست 8
پرداخت مهریه 9
فلسفه مهریه 10
تامین رفاه متناسب 11
حق همخوابگی و تامین نیازهای جنسی 12
تامین نیازهای جنسی زنان از منظر اهل بیت 13
احکام آمیزش جنسی 16
احترام و محبت 17
تفاوت مودت و رحمت 19
ارزش و آثار احترام و محبت به زن از منظر روایات 20
1- نشانه دوستی اهل بیت 20
2- از اخلاق انبیاء 20
3- سبب زیاد شدن ایمان 20
4- از حقوق زنان 21
5- بهترین فرد 21
6- سبب جلب محبت 21
7- نشان بزرگواری 21
8- سفارش جبرئیل 21
9- سفارش امام باقر (ع) 21
10- صفت حضرت ابراهیم 21
11- برتر از اعتکاف 22
12- از اوصاف اهل بیت 22
13- تکریم خداوند 22
14- نشان کمال ایمان 22
15- از نیاز های ضروری 22
16- سفارش حضرت علی (ع) 22
پرهیز از بداخلاقی و خشونت با زن از منظر اهل بیت 22
عفو و گذشت 24
آثار عفو و گذشت 25
1- بهرمندی از عفو الهی 25
2- بهرمندی از پاداش خداوند 26
3- بهرمندی از محبت خداوند 26
4- بهرمندی از رحمت خداوند 27
5- بهرمندی از ستایش خداوند 28
6- بهرمندی از بهشت جاویدان 28
7- سبب ایجاد دوستی و محبت 28
8- سبب رفع کینه و دشمنی 29
9- سبب عزت و بزرگی 29
10- سبب طولانی شدن عمر 29
11- سبب اصلاح خطا کار 29
اختلاف اندیشه و عقیده سبب جدایی یا تکامل 29
صبر و بردباری 30
1- دعوت به صبر 30
2- خداوند با صابران است 31
3- صبر و بخشش از کارهای پر ارزش است 31
4- پاداش های در مقابل صبر 31
5- صابرین پیروز حقیقی آخرت 32
پوشاندن عیب و پرهیز از عیبجوئی و گمان بد 32
همکاری در منزل 35
مشاوره و همفکری 36
مشورت از دیدگاه قرآن 37
مشورت از دیدگاه روایات 37
وظیفه مشاور 39
بخش دوم: حقوق مردان 39
رعایت حقوق شوهر از صفات زنان صالح 39
نتیجه خیانت به شوهر جهنم 39
عدم مسئولیتپذیری زن مساوی است با تنبیه 40
مسئولیتپذیری زن مانع تنبیه 40
چگونگی حل اختلافات خانوادگی 41
محدوده اطاعت زن از شوهر 41
آسیه نماد و مظهر آزادگی زنان 41
اخطار به مردان : برای زنان حقی است به نام قصاص و مقابله به مثل 41
موارد حقوق شوهر بر زن 42
1- حق تمکین و اطاعت از شوهر 42
2- حفظ امانت 45
3- رفق و ملایمت 46
4- شکایت نکردن علیه شوهر 46
5- آراستگی برای شوهر 47
6- پرهیز از آراستگی برای غیر شوهر 47
آراستگی برای غیر شوهر مانع قبولی نماز 49
موجب آتش جهنم 49
مورد لعن 49
تضاد با مقام و جایگاه زن 50
نتیجه رضایت شوهر به این کار آتش جهنم 50
شایسته برای لقب دیوث 50
7- هماهنگی با شوهر برای بیرون رفتن از منزل 50
زن هماهنگ نکننده با شوهر خود مورد لعن فرشتگان آسمان 50
هماهنگی با شوهر از حقوق شوهر 51
عدم هماهنگی شوهر با همسرش مورد نهی پیامبر 51
8- پرهیز از آزار و اذیت شوهر 51
نتیجه آزار و اذیت شوهر: جهنم 51
آزار و اذیت شوهر موجب بدبختی و عدم آزار و اذیت موجب خوشبختی 51
نتیجه ناراحت کردن شوهر موجب تباهی اعمال 51
همکاری در خانه 51
ارزش کارهای زن در خانه 52
1- بهرمندی از پاداش جهاد 52
2- سبب نجات از عذاب الهی 52
3- بهرمندی از پاداش الهی 52
کار در خانه در سیره فاطمه زهرا (ع) 53
منابع 54
مقدمه
مقالهای که در پیش روی شماست تحت عنوان سبک زندگی اسلامی و در موضوع روابط زن و شوهر در نظام خانواده تنظیم و نگارش شده است که در واقع جلد اول از سلسه مقالات سبک زندگی اسلامی در موضوعات: روابط والدین با فرزندان، سبک برخورد انسان با محیط زیست، اجتماع، سیاست، معماری اسلامی و نوع وسائل زینتی منزل، سبک تغذیه اسلامی و... که در باره مقداری از آنها تحقیقاتی به عمل آمده ولی به علت کمبود وقت تایپ و تکمیل نشده است که انشاءالله در آینده به تکمیل و چاپ آن میپردازیم. در مقاله حاضر که با توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی نگارش شده است درنظر داریم به سبک روابط زن و شوهر در نظام خانواده بپردازیم، البته این نکته حائز اهمیت است از آن جایی که این مبحث تحت عنوان مقاله نگارش شده است به همین دلیل سعی شده است مسائل به طور خلاصه آورده شود و بسیاری از مباحث یا آورده نشده یا اشاره کوتاهی شده است ولی انشاءالله نگارنده در صدد هست، که این مبحث به حد اکمل خود برسد و آن را به صورت کتاب نگارش کند (تمام). اما سبک زندگی اسلامی بسیار دورتر از سبک زندگیهای کنونی ما میباشد متاسفانه سبک زندگی کنونی افراد به جای این که مطابق با فرهنگ اسلام باشد یا الگو گرفته از فرهنگ غرب است که در آن زندگی فیمنیستی، برهنهگرایی، و جدا زندگی کردن از هم مشاهده میشود و یا بدتر، منطبق بر سبک زندگی پیشیین یعنی نظام مردسالاری و استبداد و ظلم به زن که در زندانی و محبوس کردن زنان درخانه و زورگفتن مردان به زنان و توقع داشتن به این که زن باید مطیع کامل فرامین شوهرش باشد و در یک کلمه بردگی کامل خلاصه میشود. و کمتر کسی دارای سبک زندگی درست و منطبق بر واقعیات و حقایق میباشد، ما در این مقاله سعی داریم به بیان سبک زندگی منطبق بر دین اسلام بپردازیم و در این مقاله سعی شده است تمام موضوعات کاملا استدلالی به قرآن و احادیث باشد. انشاءالله به یاری خداوند بتوانیم به این موارد عمل کنیم نه این که فقط مطلع بشویم و بارکش و حملکننده این اطلاعات باشیم.
سبک زندگی اسلامی
در یک خانواده مرد و زن هر دو دارای حقوق و وظایف متفاوتی هستند همانطور که نقش هر کدام با دیگری در خانواده متفاوت است. و ما در این مبحث به سه موضوع میپردازیم حقوق، وظایف و نقش طرفین در یک خانواده اسلامی.
بخش اول: حقوق زنان
خداوند همانطور که برای زنان وظایفی تعیین نموده است، برای او نیز حقوقی تعیین کرده است که بر عهده شوهر است به ادای حقوق همسرش پایبند باشد: ((وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيم)) (بقره ایه 228)
و برای زنان همانند وظایفی که بر دوش آنها است حقوق شایستهای قرار داده است و مردان بر آنان برتری دارند و خداوند توانا وحکیم است.
البته منظور (وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ) (و مردان را برآنان برتری است) اشاره به مسئله رجوع در عده طلاق دارد. یعنی این که شوهران در عده طلاق برای برگشتن به زوجیت با همسر خویش سزاوارتر از دیگران میباشند. (البته همان طور که گفته شد منظور از طلاق، طلاق رجعی است، نه بائن.) (تفسیر المیزان، ج 2 ص 348 و تفسیر فی ضلال القرآن، ج 1،ص360)
و واژه معروف كه در آیه آمده است به معنى كار نيك و شناخته شده و معقول و منطقى است، و در حقیقت هشدارى به مردان و زنان میباشد كه هرگز از حق خود، سوء استفاده نكنند بلكه با احترام به حقوق متقابل يكديگر در تحكيم پيوند زناشويى و جلب رضاى الهى بكوشند. (تفسیر نمونه، ج 2 ص 157)
و همین طور خداوند مردان را از هرگونه سختگیری بر زنان منع کرده است با این بیان:
((يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً وَ لا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ ما آتَيْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَنْ يَأْتِينَ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيرا)) (نساء آیه 19)
((ای کسانی که ایمان اورده اید، برای شما حلال نیست که زنان را با کراهت انان به ارث ببرید وانان را در تنگنا قرار ندهید تا بخشی را از آنچه به ایشان داده اید از دستشان به در برید، مگر این که کار بسیار زشت آشکاری مرتکب شوند وبا آنان به طور پسندیده معاشرت کنید پس اگر از آنان خوشتان نمیآید (تحمل کنید،زیرا) بسا چیزی را شما خوش نمیدارید در حالی که خدا خیر فراوانی در ان قرار میدهد.))
درسهایی از زندگی (از زبان این آیه)
1- زنان را به خاطر اموالشان زندانی نکنید.
یکی از رفتارهای ظالمانه مردان، در دوران جاهلیت این بود که با زنان ثروتمندی که از زیبایی بهرهای نداشتند ازدواج میکردند، سپس آنها را به حال خود وا میگذاردند، نه آنها را طلاق میدادند و نه همچون یک همسر با آنها رفتار میکردند، به امید این که مرگشان فرا رسد واموالشان را تملک کنند، آیه فوق میگوید: ((ای افراد با ایمان برای شما حلال نیست که زنان را از روی اکراه و ایجاد ناراحتی، ارث ببرید.)) و به این ترتیب عمل فوق را محکوم ساخته است. (تفسیر نمونه، ج3 ص 320)
2- زنان را برای حلال کردن مهر خود تحت فشار قرار ندهید.
یکی دیگر از عادات نکوهیده آنها این بود که زنان را با وسائل گوناگون تحت فشار میگذاشتند تا مهر خود را ببخشند وطلاق بگیرند، این کار مخصوصا بیشتر در موقعی بود که زن مهریه سنگینی داشت، آیه فوق با جمله ((ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما اتیتموهن)) این کا ر را ممنوع ساخته و میفرماید، آنها را تحت فشار قرار ندهید به خاطر اینکه قسمتی از آنچه را به آنها پرداخته اید تملک کنید.
ولی این حکم استثنایی دارد که در جمله ((الا ان یاتین بفاحشة مبینة)) به آن اشاره شده است و آن اینکه اگر آنها مرتکب عمل زشت وننگینی گردند شوهران میتوانند آنها را تحت فشار قرار دهند تا مهر خود را حلال کرده وطلاق بگیرند ودر حقیقت این کار یک نوع مجازات وشبیه به گرفتن غرامت در برابر کارهای ناروای این دسته از زنان است.
و این که آیا منظور از ((فاحشة مبینه)) (عمل زشت اشکار) در آیه فوق مخصوص اعمال منافی عفت است یا هر گونه ناسازگاری شدید؟
در میان مفسران گفتگو است، ولی در حدیثی که از امام باقر (ع) نقل شده تصریح گردیده که هر گونه مخالفت شدید زن و نافرمانی و ناسازگاری او را شامل میشود (البته منظور هر مخالفت جزئی نیست زیرا در مفهوم کلمه فاحشة اهمیت وفوق العادگی افتاده است، و ذکر کلمه مبینة نیز ان را تاکید میکند.
3- با آنها به طور شایسته معاشرت کنید.
با جمله ((وعاشروهن بالمعروف)) دستور معاشرت شایسته و رفتار انسانی مناسب با زنان را صادر میکند و به دنبال آن اضافه مینماید: ((فان کرهتموهن فعسی ان تکرهوا شیئا ویجعل الله و فیه خیرا کثیرا)) یعنی اگر به جهاتی از همسران خود رضایت کامل نداشته باشید وبر اثر اموری آنها در نظر شما ناخوشایند باشند، فورا تصمیم به جدایی و یا بدرفتاری نگیرید وتا آنجا که در قدرت دارید، مدارا کنید، زیرا ممکن است شما در تشخیص خود گرفتار اشتباه شده باشید وآنچه را نمیپسندید خداوند در آن خیر و برکت و سود فراوانی قرار داده باشد. بنابراین تا کارد به استخوان شما نرسد سزاوار است معاشرت به معروف و رفتار شایسته را ترک نکنید به خصوص این که بسیار میشود که همسران درباره یکدیگر گرفتار سوءزنهای بیدلیل وحب و بغضهای بیجهت میگردند و قضاوتهای آنها در این حال غالبا نادرست میباشد، تا آنجا که خوبیها در نظرشان بدی و بدیها در نظرشان خوبی جلوه میکند، ولی با گذشت زمان و مدارا کردن تدریجا حقایق آشکار میشود. ضمنا باید توجه داشت تعبیر به (خیرا کثیرا) که در آیه به همسرانی که مدارا میکنند نوید داده شده مفهوم وسیعی دارد که یکی از مصادیق روشن آن فرزندان صالح و با لیاقت و ارزشمند است.
4- زن ارث کسی نیست.
آیه تفسیر دیگری هم دارد و آن اینست که در دوران جاهلیت به طوری که در تاریخ و روایات آمده رسم چنین بوده که همسر مردی که میمرده اگر مادر وارث نبود، جزء ارث به حسابش میآوردند و ورثه او را نیز مانند اموال میت به ارث میبردند، و در این که کدام یک از ورثه همسر میت را به ارث ببرد رسم چنین بود که هر کس که میخواست، جامه ای بر سر او میانداخت، و زن از آن او میشد اگر دلش میخواست با او ازدواج میکرد،آن هم بدون مهریه، چون او را ارث برده بود، و اگر علاقه ای به این کار نمیداشت، نزد خود نگه میداشت تا به نحوی از او استفاده مادی کند،یا شوهرش دهد و مهریه اش را بگیرد و خرج کند، و یا اگر خواستگاری نمیداشت در خانه اش بماند و بمیرد تا اموالش را -اگر مالی داشت- به ارث ببرد.و آیه مورد بحث میخواهد از این سنت جاهلیت نهی کند.
بنابراین تفسیر آیه چنین میشود که کسی حق ندارد زنی را که شوهرش مرده وادار به تجرد یا ازدواج با کسی از نزدیکان میت بکند.