دانلود فایل تاریخ و تمدن ادیان و مذاهب

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)
دانلود پایان نامه تاریخ و تمدن ادیان و مذاهب


این فایل با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

قابل استفاده براي كليه مقاطع تحصيلي 
داراي منابع و مرتب

خلاصه و فهرست کلی:

مقدمه :
يكى از دستاوردهاى عصرارتباطات آگاهى يافتن مردم از باورهاى دينى ديگران است .رهبران و مذاهب بيشتر و بهتر از گذشته با يكديگر ارتباط مى گيرند و براى تفاهم مى كوشند. اين شيوه بر رفتار پيروان اديان تاثير خواهد گذاشت و آنان نيز با يكديگر رفتارى مسالمت آميز خواهند داشت و براى يكديگر حق حيات قائل خواهند شد.
روایت های مذهبی (عهد عتیق و جدید و قران) و آثار بدست آمده از کهن ترین دوران حیات بشر ، همه حکایت از دینداری انسان می کنند. روانشناسی تاریخی انسان نشان می دهد که بشر از شروع آفرینش لحظه ای بی دین و بی عقیده نبوده است ؛
اشکال پرستش در کلیه دوره های تاریخ همین را ثابت می کند. بنابراین اگر ما تاریخ تکامل انسان را به دو دوره یا مرحله کلی تقسیم کنیم ، درمیابیم که : در دوره ی تکامل عضوی که مرحله ابتدایی حیات انسان است ، بشر معتقد متدین و صاحب عقیده بوده است.درخشش عصر دینداری انسان از مرحله ای است که تکامل مغزی یا عقلی انسان شروع می شود. و همین مرحله ، ان دورا ای است که گزارش های مذهبی سخن از حضور پیامبران دارند.
با نگاهی به داستان آفرینش در قران ، می توان دریافت که قدمت انسان در زمین بسیار طولانی است.روایت های مذهبی شیعه نیز همین را می رساند. انجا که امام علی در پاسخ به این سوال که : آیا قبل از پدرمان آدم ، آدم دیگری هم در زمین زندگی کرده است ، فرمود :
اگر انسان از اکنون تا قیامت هم به شمارش آدم های قبل از پدرمان ادم بپردازد ، نخواهد توانست تعداد ادم های قبل از آدم را حساب کند . واین ، قدمت حضور انسان را می رساند و در نتیجه ، پیشینه پرستش و عقاید انسان را بیان می کند. و از همین رو است که :
"هنری لوکاس" میگوید: دین پیچیده ترین عنصر فرهنگ ابتدایی انسان است...
و پیداست که همه مردم اوللیه اعتقاد دینی داشته اند و انسان اولیه مانند بازماندگانش به نیرویی که نگه دارنده ی زمین و اسمان و سراسر زندگی او است ، عمیقا احساس وابستگی می کرد. انسان های ابتدایی عموما به نیروهای فرا طبیعی باور داشته و بسیاری از عادت های فرهنگی آنان از اینگونه گرایش های ماوراء طبیعی سرچشمه گرفته است .

فایده تاریخ ادیان :
دين به عنوان پديده اى كه هيچ گاه از انسان جدا نشده ، براى پژوهشگران اهميت فراوانى دارد. در اين هنگام ، تاءثير شگفت آور دين در زندگى بشر و نقش آن در رشد و شكوفايى علم و هنر روشن مى شود.دين به عنوان پديده اى كه هيچ گاه از انسان جدا نشده ، براى پژوهشگران اهميت فراوانى دارد. در اين هنگام ، تاءثير شگفت آور دين در زندگى بشر و نقش آن در رشد و شكوفايى علم و هنر روشن مى شود.

تعریف دین و مذهب :
يكى از موضوعاتى كه به سختى تعريف مى شوند، دين است . علت اين امر تنوع بسيار زياد اديان در جوامع بشرى است .تعريف هاى بى شمارى براى دين ارائه شود كه هيچ كدام از آنها جامع و مانع نيست . برخى گفته اند دين به معناى اعتقاد به يك امر قدسى است و برخى آن را ايمان به موجودات روحانى دانسته اند. گروهى ديگر گفته اند دين عبارت است از ايمان به يك يا چند نيروى فوق بشرى كه شايسته اطاعت و عبادت هستند.
مذهب در گذشته به مكتبهاى فكرى درون يك دين (مانند مذاهب چهارگانه يا پنجگانه فقه اسلامى ) اطلاق مى شد. در مغرب زمين ، واژه ((Religion))به معناى مكتبهاى درون يك دين و به معناى خود دين به كار مى رود.
محققان لفظ دین را در آثار سه قوم دیده اند :
1 – در لغت آرامی   به معنای «حکم و قضا» به کار گرفته شده است.
2 – در لغت عرب به معنای «رسم و عادت و شریعت» آمده است.
3 – در «اوستا» دین به معنای شریعت و مذهب آمده است . ودر اصطلاح عرف ، دین ، شریعتی است که به وسیله ی یکی از فرستادگان الهی یا مدعیان نبوت آورده شده است.
در فرهنگ اسلام دین اینگونه معنی شده است :
«دین عبارت است از اقرار به زبان و اعتقاد به پاداش و کیفر در آن جهان و عمل به ارکان و دستورات آن» .
دین در اصطلاح اسلامی به دو معنا آمده است :
1 – احکام و دستوراتی است که از طرف پروردگار برای راهنمایی جامعه ی بشری بر رسولان و پیامبران حق وحی شده باشد.
2 – دین ، یعنی «ملت» (مله ابراهیم) و شریعت ؛ شریعت محمد (ص) .
امام علی در معنای دین فرموده اند :
«آغاز دین تسلیم بودن در برابر پروردگار و پایان آن بندگی خالص او کردن است ، دین را جز عقل سامان نبخشد ، دین و ادب هر دو محصول عقل اند ، دین ، آدمی را از هر کار زشت و ناپسند باز می دارد .»
مذهب مصدر میم فعل «ذهب» است که در عربی به معنای «طریقه و روش» است . در تعابیر علمائ دین ، مذهب طریقه خاص دین است .
غالبا اختلافات و افتراقات یک دین را مذهب گویند ، مانند مذهب کاتولیک ، پروتستان ، ارتودکس در دین مسیح.

طبقه بندی ادیان و مذاهب :
طبقه بندی آنها بر اساس نژاد شناسی
1 – مذاهب اقوامی که از میوه درختان و شکار زندگی را می گذرانند.
2 – مذاهب اقوامی که به کشت و زرع می پردازند.
3 – مذاهب اقوامی که از گله داری امرار معاش می کنند.
4 – مذاهب اقوام ومللی که متمدن شناخته می شوند.
طبقه بندی ادیان بر اساس جامعه شناسی :
1 – ادیان کلانی ؛ مانند آیین توتم پرستی و ...
2 – ادیان ملی و قبیله ای ؛ مانند آیین چند خدایی یونان باستان.

طبقه بندی های دیگر دین :
و......
دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 5321 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 70

حجم فایل:162 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل