تحقیق آثار و فوايد روزه

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

مـشـخـصـات فـایـل

مـوضـوع تـحـقـیـق : آثار و فوايد روزه
فـرمـت فـایـل : Word ( قابل ویرایش )
تـعداد صـفـحـات : 50
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی

 

بـخـشـی از مـتـن ایـن تـحـقـیـق :

تعريف روزه :
روزه درلغت به معني بازداشتن و خودداري كردن است. بطور مطلق ، چه خودداري و امساك از خوردنيها و آشاميدني ها باشد و چه خودداري و امساك از سخن گفتن و عمل كردن . روزه در فقه اسلامي آن است كه انسان براي انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چيزهائي كه روزه را باطل ميكند و شرح آنها بعدا“ گفته ميشود خودداري نمايد .
مراتب و درجات روزه داران :
روزه داران با توجه به قلمرو روزه اي كه گرفته اند و محدوده امساكي كه كرده اند مراتب و درجاتي دارند :
1 . روزه عوام :
روزه عوام عبارت از اين است كه شخص روزه دار از خوردن و آشاميدن و مبطلات ديگر روزه امساك و خودداري نمايد و افطار اين روزه انجام مبطلات آن است.
2 . روزه خواص :
روزه خواص عبارت از اين است كه شخص روزه دار علاوه بر اين كه مبطلات روزه عوام را ترك كند ، چشم و گوش و دهان ودست و پا و ساير اعضا و جوارح خويش را از گناهان و معصيت ها باز دارد ، افطار اين روزه ارتكاب گناه و انجام معصيت است .
3 . روزه خواص الخواص :
روزه خواص الخواص عبارت است از ايت كه شخص روزه دار ، قلب خويش را از اشتغال به افكار دنيويه و به طور كلي از اشتغال به غير خدا باز دارد . افطار اين روزه توجه به غير خدا است ، اين روزه مخصوص انبياء و اوليا و مقربين است .
4 . روزه از نظر امام خميني(ره) :
((معني روزه فقط خودداري و امساك از خوردن و آشاميدن نمي باشد ، از معاصي نيز بايد خودداري كرد .اين از آداب اوليه روزه ميباشد كه براي مبتدي ها است . آداب روزه براي مردان اللهي كه ميخواهند به معدن عظمت برسند غير از اينها ميباشد . ))

آثار روزه :
1 . اثر تربيتي روزه:
ميدانيد اگر انسان بخواهد با عالم طهارت و قدس ارتباط پيدا كند و به مرتبه كمال و روحانبت برسد و درجات معنويت را يكي پس از ديگري بپيمايد ، بايد از بيبند و باري بپرهيزد و بر نفس خود افسار بزند . ابن مهم جزء با تقوي پيشه ساختن حاصل نمي گردد . انسان با عنصر تقوي ميتواند راه هاي كمال را طي كند و سعادت دو دنيا را براي خود خريداري كند ...

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1243 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 50

حجم فایل:21 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل