تحقیق سلوک و عبادت

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

مـشـخـصـات فـایـل

مـوضـوع تـحـقـیـق : سلوک و عبادت
فـرمـت فـایـل : Word ( قابل ویرایش )
تـعداد صـفـحـات : 35
قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی

 

بـخـشـی از مـتـن ایـن تـحـقـیـق :

ثبات و دوام
سالک بايد بداند که چنانچه ثبات در اين راه نداشته باشد به جايي نمي رسد . زيرا که انسان همواره تحت فشار دو قوه شَهَويه و غَضَبيه است که هر کدام به نوعي به شخص فشار مي آورد و سبب بيرون افتادن از مسير اصلي مي شود
لذا در سوره فصّلت آيه 30 فرموده است : « انّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقمُوا ... » يا آن کلام زيباي قرآن در سوره انعام آيه 91 که فرموده : « ... قُلِ الله ثُمَّ ذَرهُم في خَوضِهِم يلعَبُون » که خواستگاه اين دو آيه توجه به ذات حق و ثبات در برابر هجوم شهوات و نفسانيات است . که اگر سالک خود را مهيا نکرده باشد با اندک وسوسه شيطاني متحوّل گرديده و حيثيت معنوي خود را از دست خواهد داد .
اگر مردي برون آي و سفر کن ز هر چه پيشت آيد زآن گذر کن
و در اين راه به فرمايش قرآن (سوره بقره ، آيه 45) : « وَ استَعِينُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ ... » ؛ از صبر و نماز استعانت جسته و خود را ثابت قدم نگه دارد .
لذا در ترک حرام ثابت قدم بوده و اگر واجباتي را انجام مي دهد به آن مداومت داشته باشد . و سعي کند بعد از آني که خود را متمرکز نموده و ثبات قدم يافت ، رو به جلو حرکت کرده و هر روز نسبت به روز گذشته پيشرفت بهتري داشته باشد .
در حديث در امالي شيخ صدوق (ره) است : کسي که دو روزش شبيه هم باشد مغبون است يعني ضرر کرده ، و هر کس روز بعدش از قبلش بدتر باشد ملعون است . در ادامه دارد کسي که اينگونه است هر چه زودتر بميرد بهتر است ؛ چرا که هر چه جلوتر برود اوضاعش وخيم تر خواهد شد .
خلاصه اينکه سالک بايد ابتدا بر اعمال الهي خود ثابت قدم بوده و به مرور بر کيفيت روحي و اخلاقي خود بيافزايد .
گام برداشتن در راه حق و حقيقت و صراط مستقيم الهي خواسته ي قلبي مومنان و گمشده ي بسياري از ماست ؛ مومن تا هنگامي كه سلوكي عارفانه را براي پيدا كردن خود و خداي خود آغاز نكند در خود مانده يي دور از خداست و رفته رفته بركه ي باصفاي وجودش به مردابي متعفن مبدل خواهد شد و بر اين اساس رهبران الهي و پيام آوران رستگاري و سعادت هماره گوش جان انسانهاي طالب برتري را به سروشي جاويدان جلا ميدهند و عقل اين چراغ روشنگر ما را بسوي حق و راستي مي خواند و همواره ايام و اماكني مقدس دست ياري بسوي گمشدگان حيرت سراي دنيا دراز مي كنند ؛ روزي نيست كه از م‍أذنه يي نداي بشتابيد بسوي رستگاري به گوش نرسد و ايامي نيست كه در لحظه لحظه ي آن نويد وصال معبود نباشد ...

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 1164 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 35

حجم فایل:26 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل