تحقیق آئین بودا

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متـنِ ایـن تـحقیـق :

درباره زندگانی بودا

افراد خاندان شاکي در کناره رود روهي ني که در دامنه هاي جنوبي هيماليا روان است، مي زيستند. پادشاه آنها بنام شودودانا گائوتاما پايتخت خود را در کاپيلاواستو نهاد و دستور داد تا در آنجا دژي بزرگ ساختند، و خود خردمندانه فرمان راند، چنانکه ستايش مردم را دريافت. بانوي اين پادشاه، مايا، دختر عموي شاه بود. پدر ملکه نيز پادشاهي يک سرزمين همسايه از قلمرو همان خاندان شاکي را داشت. شاه و بانوي او تا بيست سال فرزندي نيافتند. اما ملکه مايا يک شب رويايي شگرف داشت، و در خواب ديد که پيلي سپيد از سوي چپ سينه اش به درون زهدان او رفت، و او آبستن شد. پس، پادشاه و مردم زایش شاهزاده اي را چشم داشتند. بر پایه آیین اين سرزمين، ملکه براي دنيا آوردن فرزند خود به خانه پدر و مادرش رهسپار شد، و در راه سفر به آنجا، در باغ لومبيني در آفتاب زيباي بهاري دمی آسود. در همانجا بود که بودا زاده شد.

سراب از ديد بودا و افلاطون

از ديدگاه افلاطون، خِردوَرز يوناني، مشاهدات ما در اين جهان سرابی مبهم است از جهان واقعی. به باور او هرکدام از پديده ها و مفاهیم اين جهان، مانند گربه، انسان، ميز، کوه و جز اينها که در اينجا بسيار گوناگون و متغير و ناقص اند در آن جهان واقعی الگويی ثابت و مشخص و تکمیل دارند. يعنی مثلآ يک الگوی ثابت با تعريف مشخص از مفهوم گربه وجود دارد که تمام گربه های اين جهان کپی های ناقص آنند. جهان ما از روی آن جهان اصلی ساخته شده است. اين نظريه افلاطون، نظريه جهانِ الگوها يا عالم مُثُل نام دارد. به باور او درک آن جهان الگوهای ثابت با حواس پنجگانه ممکن نيست بلکه با اندشیدن منطقی امکان پذیر است. خردورز ميبايست تمرکز خود را از اين جهان ظواهر و سرابها گردانده و متوجه جهان الگوها کند.
بودا نيز اين جهان را سرابی ميداند که با جهان راستين فرق دارد. اما او جهان راستين را جهان الگوها نميداند بلکه آن را جهان تهی مينامد. اما خواست او از تهی خالی بودن مطلق نيست بلکه خالی بودن از هرگونه وصف و نسبيت و ويژگی. جهان راستين بودا جهانی است که در آن همه مرزها ناپديد ميشوند و با اوصاف معمول اينجهانی توصيف پذير نيست. بودا راه درک آن جهان را از طريق شهود و فراشناخت ميداند يعنی ديدن روشنايی و فهميدن رازها در يک آن.
اين فراشناخت تنها از راه درک مفاهيم بودايی و تمرين و تمرکز و مراقبه پيوسته امکان پذير است. همان کاری که راهبان بودايی سرگرم آنند.

بايد نبايد

اخلاقيات بودا یعنی شایست و نشایستها (همان حرام و حلال) به نصیحت بودا اینها هستند:

الف : نشایستها:
۱ موجودات زنده را نبايد كشت .
۲ دارایی ديگران را نبايد تصاحب كرد.
۳ به ناموس ديگران نبايد تجاوز كرد.
۴ دروغ نبايد گفت .
۵ نوشیدنی سكر آور نبايد نوشيد.
ب : شایستها:
۱ بايد رنج فردى را ترك كرد.
۲ بايد به رنج زندگان انديشيد.
۳ بايد در رنج جامعه جهانى انباز بود.
۴ بايد حسن نيت داشت .
۵ بايد دلسوز ديگران بود.
۶ بايد گذشت و بخشش داشت .
۷ بايد فداكار و خدمتگزار مردم بود.
۸ بايد از حيله و فريب پرهيز كرد.
۹ بايد از پرخورى و شكم پرورى دور كرد.
۱۰ بايد از شادخواری افراطی دورى كرد.
۱۱ بايد از زیب و زيور و بو افزارها پرهيز كرد.
۱۲ بايد از خوابيدن در بستر نرم دورى كرد.
۱۳ بايد از پذیرش سيم و زر و مال دنيا دست برداشت .

خلاصه اینکه بودا ما آدمیان را گرفتار در پیله ای چند لایه از باززایی و رنج کشیدنها میبیند و انظباط اخلاقی، خوب بودن، و تمرکز برای درک حقایق جهان هستی را، از راهی که او میگوید، تنها کاردی میداند که با آن میتوان این پیله را شکافت و به آزادی و مقصد رسید.
او به ما این مژده را میدهد که او خود این پیله را شکافته و به فراسو رفته و میگوید که این ارزش امتحان کردنش را دارد. او راه شکافتن پیله را جلوی پای ما گذاشته و خوشحال میشود تا ما را در بیرون از آن ببیند.
به باور بوداییان دريافت ما آدميان از واقعيت جهان، دريافتی محدود و متفاوت با اصل واقعيت است. ما آنچه را که عین واقعیت است نمیبینیم. تنها برای خودمان چیزهایی میپنداریم و سراب میبینیم. زبان هم ابزار ما برای دسته بندی و ارائه اين دريافتها و پنداشته های غير واقعی است. شايد با اين توضيحات بتوان راز سکوت بودا را درک کرد...

 

فهرست مطالب

فعاليت مغزی
گاهنامه "نيو ساينتيست"
درباره زندگانی بودا
سراب از ديد بودا و افلاطون
بايد نبايد
پرستشگاه غاری
بوداگرايی و يارسان
بوداييان و خدا
بوداييان و خدا: درباره جایگاه خدا و یکتاپرستی در کیش بودا
آموزه های بودا
شاخه های بوداگرایی
خاستگاه اندیشه های بودا
بوداگرایی و ایران

 

تـوضـیـحــاتِ فـایــل :

این فایل با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تعداد صفحات : 66

- قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی

کلمات کلیدی : بودا , تحقیق در مورد بودا , دانلود تحقیق بودا , دانلود رایگان تحقیق بودا , پروژه بودا , کار تحقیقی بودا , مقاله بودا , تحقیق معارف اسلامی در مورد بودا , پاورپوینت در مورد بودا , پایان نامه معارف اسلامی در مورد بودا , تحقیق معارف آماده در مورد بودا , تحقیق معارف رایگان , word , ورد, پاورپوینت , pdf, رشته معارف اسلامی , power point , معارف اسلامی , تحقیق آماده معارف در مورد بودا , تحقیق معارف بودا , تحقیق کلاسی آماده بودا , تحقیق درباره بودا , تحقیق رایگان بودا , پاورپوینت بودا , تحقیق در رابطه با بودا , تحقیق معارف بودا , پروژه درباره بودا , دانلود پاورپوینت آماده بودا , مقاله فقه در مورد بودا ,  تحقیق معارف درباره بودا , دانلود تحقیق معارف, تحقیق با موضوع بودا , تحقیق رشته معارف اسلامی در مورد بودا , تحقیق آماده بودا , دانلود رایگان تحقیق در مورد بودا , علوم انسانی , علوم دینی , علوم مذهبی , معارف اسلامی

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3315 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 66

حجم فایل:95 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل