تحقیق توبه و جايگاه بلند آن در عرفان

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

بخشی از متـنِ ایـن تـحقیـق :

يكى‏از مباحث مهم درعرفان عملى و مقامات‏العارفين توبه است. توبه گرچه در نظر مفسران، علماى علم‏اخلاق، متكلمان و محدثان از جايگاهى بلند و ارزشى والا برخوردار است اما عارفان و صوفيان توجه‏اى خاص و عنايتى ويژه به آن مبذول داشته‏اند. سيرى اجمالى در آثار مشايخ بزرگ به وضوح نشانگر اين معنى است. از آثار ارزشمند آنان چنين بدست مى‏آيد كه تقريبا همه اينها توبه را از مهمترين مقامهاى سالك راه حق مى‏دانسته‏اند. بعنوان نمونه در آثار مختلف پير هرات از كشف الاسرار گرفته، منازل السائرين و صد ميدان و... اين مطلب با اهميت‏خاصى طرح شده است. (۱) محيى‏الدين عربى، چهره برجسته عرفان اسلامى باب مفصلى را در دايرة‏المعارف بزرگ خود(الفتوحات المكيه) (۲) به اين امر اختصاص داده است.
نجم‏الدين رازى در «مرصادالعباد» (۳) دو مبحث‏بسيار مهم در اين مورد دارد. مولوى افزون بر طرح مسئله توبه در «مثنوى معنوى‏» به مناسبتهاى مختلفى، توبه نصوح را بطور جالب، جامع و مشروح بيان فرموده است. (۴) بلبل گلستان شعر و عرفان، حافظ شيرازى در حد قابل توجهى مسئله را مدنظر داشته و در سى و دو بيت از ديوان خود به بيان توبه پرداخته است، (۵) ابن فارض شبسترى، و نسفى هر كدام بنوبه خود بر اهميت اين موضوع اصرار ورزيده‏اند. ما بعنوان نمونه سخنى از خواجه عبدالله انصارى را در ارزش والاى توبه نقل مى‏كنيم: «...توبه نشان راه است، و سالار بار، و كليد گنج، و شفيع وصال، و ميانجى بزرگ و شرط قبول و سر همه شادى.» (۶)
از نشانه‏هاى اهميت توبه، تاريخ ديرينه آن است; زندگى آدم ابوالبشر (۷) در اين ناسوت خاكى با آن آغاز مى‏شود، پيام آوران بزرگى همانند ابراهيم، اسماعيل، (۸) يونس، (۹) موسى (۱۰) و پيامبر بزرگ اسلام - صلى‏الله عليه وآله - هموار در حال توبه و در طلب توبه الهى بوده‏اند. (۱۱) اميرالمومنين على‏ابن ابى طالب - عليه‏السلام - كه همه صوفيان و عارفان بوجودش افتخار مى‏كنند و وى را مرشد مرشدان و... مى‏دانند - و فرزندان معصومش - بويژه امام زين‏العابدين - عليه‏السلام - رهنمودهايشان و خصوصا نيايشهايشان مملو از توبه و استغفار است و سلوك معنوى بسيارى از ستاره‏هاى درخشان آسمان عشق و عرفان مانند رابعه عدويه، (۱۲) ابراهيم‏بن ادهم (۱۳) و فضيل عياض (۱۴) و... با توبه آغاز مى‏گردد و بسيارى از عارفان بزرگ آن را نخستين گام سالك در راه سازندگى مى‏دانند.
...

تـوضـیـحــاتِ فـایــل :

این فایل با فرمت word ( قابل ویرایش ) در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

تعداد صفحات : 22

- قابل ارائه و مناسب بعنوان تحقیق کلاسی

کلمات کلیدی : توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, دانلود تحقیق توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, دانلود رایگان تحقیق توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, پروژه توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, کار تحقیقی توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, مقاله توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق معارف اسلامی در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, پاورپوینت در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, پایان نامه معارف اسلامی در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق معارف آماده در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق معارف رایگان , word , ورد, پاورپوینت , pdf, رشته معارف اسلامی , power point , معارف اسلامی , تحقیق آماده معارف در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق معارف توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق کلاسی آماده توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق درباره توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق رایگان توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, پاورپوینت توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق در رابطه با توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق معارف توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, پروژه درباره توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, دانلود پاورپوینت آماده توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, مقاله فقه در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان,  تحقیق معارف درباره توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, دانلود تحقیق معارف, تحقیق با موضوع توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق رشته معارف اسلامی در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, تحقیق آماده توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, دانلود رایگان تحقیق در مورد توبه و جايگاه بلند آن در عرفان, علوم انسانی , علوم دینی , علوم مذهبی , معارف اسلامی

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 3371 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:20 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل