دانلود تحقیق درباره جبر و اختيار

دسته بندي : کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

دانلود تحقیق درباره جبر و اختيار
تعداد صفحات:7
نوع فایل: word (قابل ویرایش)

 

چكيده
بحث جبر و اختيار مسئلهاي است كه از ديرباز فكر بشر را به خود مشغول داشته است و در اين رساله اين مسئله از ديدگاه لايبنيس مورد بررسي قرار گرفته است.
در اين رساله در ابتدا به طرح مسئله جبر و اختيار و اصول فلسفي مربوط بهآن از جملة اصل عليت و اصل جهت كافي پرداخته شده است . از آنجا كه اين مسئله از جمله مسائل بسيار عميق كلامي است و متكلمان اسلامي نيز در آن غور و تفكر كرده اند قبل از ورود به فلسفة لايبنيس نظر اشاعره مبني بر نفي عليت و گرايش آنها به جبر بررسي شده است . اشاعره در راستاي اعتقاد به قدرت و ارادة مطلق الهي ، اختيار انسان را مورد سؤال قرار دادهاند . اين ديدگاه آنها تا حدودي در فلسفة غرب تأثير گذاشته است . بخش اصلي رساله بيان نظرية لايبنيس در مورد اختيار در انسان و خداوند است . لايبنيس براي اثبات اختيار براي خدا دو اصل مهم كمال و ضرورت اخلاقي را مطرح كرده است.
اما از مهمترين مسئلهاي كه ذهن لايبنيس را به خود متوجه ساخته سازگاري ميان علم ازلي الهي و اختيار انسان است . اگر خداوند قبل از عزم و ارادة انسان به همه چيز عالم و جهان ممكن را جهت آفرينش از قبل اختيار كرده است آيا جايي براي انسان باقي ميماند؟
لايبنيس مدعي است كه او ميان علم ازلي و هماهنگي پيشين بنياد با اختيار انسان ناسازگاري و منافات مشاهده نميكند . اما اينكه او تا چه حد در تبيين آن عدم ناسازگاري موفق بوده امري است كه امثال ديويد فرانكل ، نلسون پايك و كاپلستون در آن مردد هستند و فلسفة او را از اين جهت مورد نقد قرار دادهاند.
اين رساله با مقايسهاي ميان آراء لايبنيس و استاد شهيد مرتضي مطهري راجع به عدل الهي و مسئلة شر پايان ميپذيرد.

 

دسته بندی: کالاهای دیجیتال » رشته معارف اسلامی (آموزش_و_پژوهش)

تعداد مشاهده: 2597 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:17 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل